Mental träning- fungerar det?

Foto Emma Forsberg
 
Igår var jag på en kanonbra föreläsning som Heléne Lindström på High5  höll i. Tyvärr så blev tiden lite kort, ämnet är stort, men det gav mersmak. Mersmak på det sättet att jag vill lära mig mer om Mental Träning, visserligen har jag hyfsat bra koll på detta i dagsläget, men ändå, om man inte utvecklas på något sätt så blir man ju sämre och dessutom är det ju roligt att utbilda sig. Så vad sades på föreläsningen igår? Givetvis en massa saker, men det som jag definitivt ska börja jobba mer på är mina mål, överhuvudtaget. Jag har rätt klara mål i mitt huvud, men de är inte nedskrivna eller mätbara på något sätt och jag tyckte att de var rätt så klara och tydliga, men det fick jag svar på igår att det är de inte ;-)
 
Heléne inledde med att säga att hon tror att lydnadstävlingsförare är de som är i största behov av mental träning, detta då de granskas hårt och ingående. Redan här började mina tankar att snurra för jag har använt och haft oerhört stor hjälp av mental träning i söket och i uppletandet. Ett exempel är när jag i somras var och tränade uppletande, själv, i Kilsbergen. Jag vallade en uppletanderuta, la ut saker, tog en promenad med Uma, gjorde min uppvärmning, hörde hur jag blir inropad, och denna gång var jag på "SM" och körde, jag kommer fram till rutan, ser publiken, gör mina rutiner och tänk, när jag skulle göra första skicket var jag riktigt nervös. Ett par veckor senare kliver vi in på uppletandet på SM och visst var jag nervös, men det var en bekant känsla och jag kan hantera den, detta är en av mina absolut häftigase "mental tränings upplevelse" i samband med hundträning och tävling och ett bra kvitto på att det fungerar och som Heléne sa igår: "det räcker ite bara att veta HUR, man måste TRÄNA på det".
 
Mental träning består av fyra byggstenar, visualisering, positiva känslor/ flow, stresshantering och mentala förberedelser & rutiner.
 
Heléne berättade om en av hennes lärare på utbildningen i mental träning sagt till dem att han blev ofta anlitad av golfspelare som mental coach. Han så då att han vile följa med dem på en golfrunda, vilket han givetvis fick. Efter dessa golfrundor så sa denna lärare, till flera av perosnerna, att han tyvärr inte kunde hjälpa dem och de undrade givetvis varför. Han svarade helt enkelt att de spelade inte tillräkligt bra golf för att den mentala träningen skulle hjälpa dem. Och det går ju alldeles utmärkt att dra parelleller till hundträningar och tävlingar, om man inte är klar med momenten eller på något annat sätt inte är färdigtränade för uppgiften, så kan ju inte alla positiva tankar i världen få momentet att fungera, det är helt enkelt inte klart. Den mentala träningen är ingen ersättning för bristande praktisk, teknisk träning. Dock ÄR den mentala träningen den sista avgörande delen som skiljer de bästa åt.
 
Heléne pratade om MÅL:
 
* Resultatmål --> det kan vara till exempel att vinna KM, DM eller SM, dock är dessa svåra att påverka, för det kan vara så att Du och din hund gör det absolut bästa program Ni någonsinn gjort, men ett annat ekipage gör sitt bästa program och vinner.
 
* Prestationsmål --> dessa kan jag påverka själv, det kan vara mål för dagens träning o.s.v.
 
* Känslomål --> att säga: "nästa tävling ska jag känna mig glad genom hela fria följet"
 
* Uppgiftsmål --> små uppgifter som jag ger mig själv
 
* Långsiktiga mål --> ha ett mål och vision om cirka 1-2 år
 
* Kortsiktigt mål --> kan vara dagens träningspass 
 
 
Sedan har vi de SMARTA MÅLEN, de är:
 
* Specifika --> tydligt beskrivna, på VAD ska jag bli bättre och HUR ska jag bli det?
 
* Mätbara --> det ska kunna gå att jämföra med dagens
 
* Anpassade --> till mina nuvarande förutsättningar, t.ex. mörker, snö, skador, tidsbrist
 
* Tidseffektiva --> ha en tidsplan
 
Alltså, ska jag någon dag skriva ner mina mål mer tydligt :-)
 
Något som också kom upp är de meingsfulla misstagen, att man just ser det som det och inte sjunker ihop och "gräver ner sig" utan faktiskt tänker till om varför det blev just så, även om det givietvis inte är nyttigt att grotta ner sig för mycket i misstagen, så ska man inte bara rycka på axlarna, utan fakstiskt dra lärdom av dem. Samtidigt så lyfter Heléne en oerhört viktig punkt, "varför blev det RÄTT?" om vi inte vet varför vi lyckades så är det svårt att upprepa framgången.
 
Jag har varit ute ute på hyfsat många tävlingar och klubbar under åren och något som förvånar mig är den tid och energi förare lägger på sådant som de inte kan påverka. Jag blir lite undrande om varför de gör så? Är det för att de är så nervösa för tävlingen att de måste hitta något att hålla fast vid? Att de måste ha något att hänga fast vid om det går dåligt, kan de alltid skylla på att de fick fel startnummer, fick börja med lydnaden på ett bruksprov eller att det regnar? Heléne tog upp ämnet på föreläsningen om att inte spilla energi på sådant som man inte kan påverka som t.ex. startnummer, domare, väder, publik o.s.v. Lägg istället energi på sådant som Du kan påverka, stäng ute allt annat. 
 
Ett annat ämne som Heléne tog upp är RÄTT TRÄNINGSKAMRATER och det tror jag är oerhört viktigt, för utan träningskamrater är det svårt att komma framåt och utvecklas. Samtidigt är det ju de goa träningskamraterna som man delar sina eventuella framgångar tillsamman med. En punkt som vi pratade om är hur man vill ha feedback och att det är mitt ansvar att tala om hur jag vill bli bemött i varje träningspass. Går jag till mig själv kan detta var något som jag måste bli bättre på, för jag vet att jag kan sura ihop om någon talar om för mig "dittellerdatt" och jag är inte mottaglig för det just detta träningspass. Man ska omge sig med inv´divider som stärker dig. Hur gör man då med de eventuella individer som lyckas "sno" från dig? Tja, antingen så plockar du bort dem från din träningsgrupp eller ser det som mental träning ;-)
 
Detta är bara en liten del av föreläsningen och det i sig är en liten del i ett oerhört stort ämne.
 
Så mental träning- fungerar det? Ja, jag tror det och jag kommer att läsa och öva mer i ämnet, helt klart!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0