Senaste tiden!

Hej på Er!

Här går tiden fort. Har haft semester sedan Uma kom hem, riktigt skönt, nog för att jag trivs på mitt jobb, men det är skönt att vara ledig också, hade ju nästan ingen semester i somras.

Vill gratulera Towa och Havrevingens Qaala som blivit SLCH!! .
Grattis till Sofie och Fågeltorps Zimply Rödhöna som också har blivit SLCH!!
Och ytterligare ett Grattis till Liselott och Truxelis Peak som blivit uppflyttade till högre skydd. De har även tagit sitt första cert i spår!
Bra jobbat tjejer! Jag är impnerad.

Uma sköter sig finfint, hon hänger på allt som händer, tycker om att sova på morgonen och då helst upp och ner:-) När hon åker bil så är hon jätteduktig, inget illamående alls, hon lägger sig ner och tuggar på ett ben eller helt enkelt somnar. Helt underbart.

Nellie bor hos Lena, som har Sheger, helbror till Uma. Det går nog bra, har iaf inte hört Lena klaga så mycket, mest på att hon tappar en massa hår. Ett stort tack till Dig Lena som har hand om Nellan!

Imorgon så åker jag iväg på jobbkryss med mina gamla arbetskamrater från Köping, sedan bär det iväg till Gräfsnäs när jag kommer hem på fredag, då ska vi nämligen titta på vallprov. Nellie barnet Storma ska tävla där, så vi håller alla tummar vi kan för att det ska gå hela vägen. Hon är såååå läcker lilla Storman. Mer om henne hittar NI här: http://www.hexgardens.se/

Efter Gräfsnäs, bär det ännu vidare till Uppsala, där ska vi hälsa på hos två kamrater till Fredrik.

Rapporter om helgen (inte kryssen dock) kommer, var så säker och det kommer säkerligen att bli ett och annat kort taget.

Idag går dock tankarna till Malin, hon skulle ha fyllt 47 år idag. Tänker på henne ofta och kan komma på mig själv med att bara sitta och komma på många stunder som vi fick ihop, trots att jag inte fick känna henne i så många år har hon lämnat ett stort tomrum hos mig!

Tänker på hennes make, Stefan och hennes familj och på Gruffa, Kaxa, Oska och Dundra, samt Rabbe och Gustava som nog saknar sin matte på sitt eget vis. Men jag kan inte låta bli att le åt hur många underbara hundar som måste ha stannat upp i sin lek vid regnbågsbron och sedan sprungit så fort benen bar dem för att möta Malin då hon kom och gick på den. Tack för allt Malin och tack för mina underbara hundar.

I spår skogen

Hanna+Uma

Uma är hemma!!

Hej på Er!

Nu så har Uma och jag anlänt till Karlskoga. Vi trivs bra här, lite trångt, men än är det "bara" tre hundar här:-) Nellie bor hos Lena som har Sheger. Detta för att jag ska få tid med Uma och att hon ska släppa Nellie. Så vi får se hur trångt det blir när Nellie kommer hem.

Nedan följer lite bilder på underverket och några till från fjällen.

Uma+båt
Uma leker mde sin platsbåt på sin fårfilt.

Uma leker
Uma leker, fullt ös...

Sky+sylarna
Sky och sylarna i bakgrunden

Hanna+toppen
Här är jag på funtimmesklumpen som ligger bredvis Sylarna, drygt 1300 m.ö.h.

Annars är det fullt ös just nu med att lära känna Uma. Rapport kommer garanterat när jag har tid och bilder kommer också att komma.

Må så gott!!

Halloj!

Nu har Fredrik och jag kommit hem efter att vi kört ca 250 mil i Sverige. Vi skulle upp och lämna tillbaka Oki till hans matte, Maria. Hon skulle hämta upp honom hos Ann-Charlott i Piteå. Vi började förra måndagen på eftermiddagen med att åka från Karlskoga och kom fram till Umeå vid ett på natten. Vi sov hos Liselott och Fredrik. Tack så himla mycket för det och jag får gratuela till erat husköp!! På tisdagen så lunchade vi med Liselott.

Liselott och jag

Sedan gjorde vi stan lite i Umeå och vi var och tittade på skolan, så Fredrik fick se vart jag spenderade två år av mitt liv. Efter det så bar det iväg norrut till Ann-Charlott och Ulf i Piteå. Vi kom fram på kvällen och fick grymt mottagande med mat och allt.

På onsdagen så åkte vi en sväng till Piteå brukshundsklubb för att träna lite (eller vi och vi, jag tittade på och fotade)

a-c och Meja
A-C och Gränsvallarens Meja

Fredrik fokuserad
Fredrik är fokuserad på av A-C och Meja tränar

Meja vittring
Meja har hittat rätt pinne i vittringen

fina-Meja
Fina fina Meja

sky stirrar
Sky är helt fokuserad på vart Fredrik är.

När  Fredrik och A-C hade tränat lydnad så körde de uppletande, jag fotade, men de har ju så rackarns snabba hundar att det blev inga bra kort.

När det var klart så åkte vi vidare för lunch och vad passar bättre än palt när man är i Piteå??
paltzeria
Första besöket på en paltzeria

Sedan åkte vi hem till A-C för att möta upp med Maria och lämna tillbaka Oki. Det blev lite träning i vallhagen hos A-C:s snälla får.

oki
Gränsvallarens Oki

sky vallar
Sky vallar

a-c:s vallhage
Ann-Charlotts vallhage. Den ligger helt otroligt vackert och det är ju precis bredvid huset, hur bra som helst.

Vi sov kvar hos Ann-Charlott och Ulf på onsdagen och började att åka söderut på torsdagsmorgonen. Tänk att dagarna går så foirt när man har trevligt. Tack Ann-Charlott och Ulf för att vi fick komma och bo hos er!!

Vi skulle nu till Storulvsåns fjällstation för att starta våran fjällvandring där. Vi kom fram sent och det hade hunnit att mörkt, men Fredrik (som har vandrat förr) sa att vi slulle starta och gå några kilometer och sedan sätta upp tältet, och jag hängde på.

mörkt
Så här mörkt var det när vi kom fram

fredrik lagar mat
Fredrik lagar mat i tältet

jag i tältet
Jag i tältet, inte ser jag väl helt olycklig ut??

1:a frukosten
Första frukosten, helt underbart!!

jag och sky
Jag och Sky. Chess i bakgrunden.

fredrik och hundarna
Fredrik, Sky och Chess

dit ska vi
Dit bort ska vi. Det gick riktigt bra att vandra, inga skavsår eller andra åkommor. Konstigt att jag inte har upptäckt detta underbara sätt att utforska naturen tidigare.

sky och renar
På kvällen vid våran tältplats så kom det renar och gick över en kulle. Tyvärr blev de skrämda av mig då jag skulle plocka fram kameran, men jag hann få ett kort iaf när Sky sitter och spanar på dem.

otrolig himel
Det var en helt otrolig kvällshimmel första kvällen.

Jag har inte hunnit med att ladda över fler foton, så det kommer att komma fler. För tillfället så är jag i Västerås och jobbar tokmycket. Nästa fredag så kommer Uma hem och då har jag semester i två-tre veckor. Sedan börjar jag att jobba i Örebro. Fast prio ett just nu är att kurera mig från min förkylning och återfå min röst.

Vill gratulera Jenny och Nimrod som blivit brukschampion i sök.

Vill även gratulera Towa och Qaala som blivit lydnadschampion.