Nordiska dag 1

Våran resa mot Helsingfors startade i onsdagsmorgon. Fredrik hämtade mig på jobbet, slutade 07 och sedan var det raka vägen till Kungsörs och deras inimhushall. Vi hade bokat in en sista träning innan avfärden, likaså hade Maria (Ylle), Lotta (Tindra) och Lena (Tease) gjort. Träningen gick sådär bra, ingen toppen träningen direkt, Sky kändes lite loj och gjorde fel skiften i zätat, strulade med läggandet och det har inte hänt förut. Lite fundersamma hoppade vi in i bilen för att åka till Stockholm och färjeläget, vi var ute i grymt god tid, med tanke på att väglaget inte var det bästa! Fredrik och jag pratade lite om det avmaskningsmedelt som Sky fått dagen innan, biverkningar  kunde vara att hunden blir slö, att det kan påverka kordinationen och speciellt på collie raser, hmmm vi hoppas att det är det som spökade och att det inte satt några hjärnspöken på Sky. Men oron för Sky gick över då oron för väglaget och att vi skulle hinna i tid till färjan tog över. Det blev tvärstopp i Stockholm, vart vi än åkte stod det bilar i diken och stilla. Vi insåg att vi inte skulle hinna med färjan. Tur att vi hade Lena med oss, hon ringde och charmade färjerederiet och vi kunde ändra bokningen till en senare färja, men då blev det längre att åka i Finland, men vad gör det, huvudsaken är att vi kommer till Finland :-)

Så igår morse anlände vi till Åbo, efter en liten svajjig resa ;-) så rastning av hundarnam skönt att de fick sträcka på sig ordentligt! Vi kom fram till vårat fina hotell i Helsingfors, checkade in och sen blev det slappa på hotellrummet i ett par timmar. Det stående frågan var, har alla i landslaget lyckats att ta sig till Stockholm i tid för sina respektive färjor?? Det hade de, så samlingen på kvällen var alla deltagare med.

Det blev lite koll på läget hos deltagarna, vi gick genom hur alla ville ha det på tävlingsdagen, hur uppvärmningen ser ut och hur ekipaget vill bli mottagen efteråt. Sedan fick deltagarna ställa frågor som landslagsledningen, Lotta och Kjell, tar med sig till konferansen med domarna. Efter det blev det middag tillsammans med laget på hotellet, trevligt, tror dock de flesta var rätt trötta.

Dagen idag inleddes med en riktigt skön och välförtjänt sovmorgon :-) Efter frukosten så tog Maria, Lotta, Lena och vi en promenad till mässhallen för att hitta dit senare. Blev träningen utanför på en plogad parkering. Tillbaka till hotellet blev det en lätt lunch och sedan var det dags för Fredrik att byta om till landslagskläder, något korta i benen blev byxorna, men det får gå ;-) Det är ändå en ära att få bära gula och blå kläder!

Det gick smidigt att ta sig in på mässan och hallen som lydnaden kommer att gå i ligger vid sidan av utställningsringarna, så förhoppningsvis så ska det vara lätt för hundarna att höra förarna. När alla burar och dylikt var på plats blev det att ta sig till en annan del av mässhallen för en massa lottningar, det skulle lottas startordning på lagen, startordningen i lagen, fjärrskiftena och skiftesordningen i zätat. Och det blev som följer:
LAG 1: Norge
LAG 2: Sverige
LAG 3: Danmark
LAG 4: Finland

I det svenska laget blev startordningen:
1) Lena och Tease (2)
2) Mona och Marvin (6)
3) Niina och Skoj (10)
4) Maria och Ylle (14)
5) Fredrik och Sky (18)
6) Diana och Zack (22)
7) Lillemor och Shikka (28)
 Nr inom parantes är det startnr som de har i hela deltagarlistan, Shikka löper så hon kommer att få starta sist på söndag och gör allt på en gång.

Fjärrskiftena är: sitt-stå-sitt-ligg-stå-ligg
Zätat: sitt-ligg-stå

Efter alla lottningar var det dags för varje lands träning i tävlingsringen, först ut var Norge eftrsom de hade startnr 1. Intressant att titta på andras träningar, många av de norska ekipagen gick in och lekte, alla ekipagen var inne samtidigt, vilket gjorde att det var svårt att ha kolla på så många, man liksom tappade bort det ekipaget man tittade på! Insåg när jag tittade på de norska hundarna att mattan är HAL!!

Nästa lag in var Sverige, här hade de valt att dela upp tränngstiden som är 30 minuter på två grupper, så tre i varje grupp och 15 minuter per grupp. Jag hjälpte Fredrik och även där så blev det tydligt att mattan är hal. Sky kunde inte ta i så mycket som vi är vana att se honom göra. Förutom att han hade lite brister i tempot så gick inträningen finfint, utförde momenten med precision och kraft! Våran oro över avmaskningemedlet är över, det var troligen det som spökade i onsdags!

Nu har vi landat på hotellet och snart är det dags att möta landslagsledningen för att se vad de fått fram på mötet med domarna och efter det är det middag! Hoppas kunna uppdatera om morgondagen:-)

Håll tummarna för våra svenska ekipage!!!