Vilken helg!!

Sitter här och är lite sliten. Jag och tjejerna har haft en otrolig helg. I fredags så tävlade Nellie lydnad i Örebro på Dobermann Rasmästerskapet. Det var samling klockan 15.00 och det var varmt, typ 28 grader... De startade med eliten och jag drog spiken.

Är nöjd med Nellies program i det stora hela, tyckte att hon hade bra fart i det mesta (tyvärr även i fria följet, hopp och studs). Det var galopp där det ska vara fart, även om hon kan springa snabbare, såklart, men helt godkänt tempo i min smak.

Hon gjorde ett riktig snyggt vittringsprov, ut luktade av och tog rätt pinne, full fart in, pinnen hängde på sniskan i munnen, alltså inget omtag eller tugg på vägen in:-):-):-) MEN hon tappade den vid min sida och betyget dalade.... men är jätte jätte nöjd med henne. Fjärren fick hon 9 på, supernöjd. Det räckte inte till ngt första pris, men hon höll ihop i allt enligt min mening. Fick skäll av domaren för att jag ställer till det för Nellie på planen, måste kanske börja filma mig ( då måste jag ju först köpa en videokamera...)

I lördags så var det dags för debut i söket, jisses vad nervös jag var, magen åkte hiss många gånger om. Vi hade samling klockan 8 på klubben i Örebro, det var återigen på Dobermanns mästerskapen vi skulle tävla. Det var samma domarlag som skulle döma söket som dömde spåren, så vi kom igång vid 11-tiden och Uma och jag hade sista startnr, så vid 13.20 gick vi ut på vårat sök och då hade magen åkt hiss X antal gånger till, fy vad nervös jag var.

Uma jobbade så kalasbra i skogen och jag är ju inte vann vid att ha ett gäng folk med mig på stigen, men på ngt sätt lyckades jag glöämma bort dem ibland... Men det är svårt med söket, hålla kolla på att hunden gör sitt jobb ordentligt så man inte tappar mark, leta vart jag ska skicka nästa gång, och har man en snabb hund som Uma faktiskt är, så har  man inte så lång tid på sig på stigen innan hon är inne igen. Uma hittade alla figgarna, men markerade inte gubben i lådan, tyvärr, hon ville in och titta på den först. Så nu vet vi vad vi ska träna på... Fick beröm för hennes sökarbete av domarna:-) Vi fick betyg 6-6 vilket inte skulle räcka till uppflytt. Fortsatte tävlingen ändå. På budföringen så tjuvade hon från mig och man har ju 6 meter på sig att ropa tillbaka henne, men jag blev så paff för hon har aldrig tjuvat förut, men hon låg på som en dåre innan start så jag hade ju kunnat ana det, men men, erfarenheter!!

Sedan körde vi platsen och hon låg så kalasfint, dagens störst vinst:-) Lydnaden totalpoäng skulle ha räckt för uppflytt.

Sedan bar det av till Filipstad för att möta upp Towa, Fredrik och Inga. Vi köpte pizza och åkte till klubben för att träffa en massa trevligt folk som alltid.

Igår var det då dags för lägre klass spår för Uma. Vi var hela 18 ekipage!! Jag drog startnr 7, var mycket nöjd med detta. När vi sedan står ute i skogen kommer det en funktionär och undrar vem som har spår nr 7... Bärplockare i mitt spår:-( jaja, nytt spår och nytt startnr, nu 19. Sedan när mitt spår läggs ut så var det bärplockare i det med, fick ett nytt och nu vaktade jag hela vägen för att ha det ifred, för nu ville jag verkligen ut och spåra. Uma gick kalas hela spåret, är så jaäla nöjd med henne. Plockade alla pinnar själv:-)

Sedan tog jag det lite lugnt i skogen för jag förstod att jag snart skulle köra lydnaden. Tillbaks på klubben så värmde jag Uma, jag hade fått mer tid på mig, men det är svårt att veta när är hunden klar för lydnaden?? Varmt var det iaf och hon satte sig på platsläggandet under gång, det är väl ngt som jag utstrålar för hon lägger sig fint på träning men inte på tävling... Nollade krypet, jag ryckte till och då satte hon sig upp och jag vet ju att hon är känslig för kroppsspråk och reagerar fort, både på gott och ont. Det var helt enkelt jag som inte orkade hålla koncentrationen.

I hoppet så satte hon sig inte på första kommandot på andra sidan hindret. På platsen så var det en schäfer som drog som på en inkallning på första skottet och Uma satte sig upp, sedan efter det andra skottet så tog hon ett par steg fram och la sig, sedan efter en stund kom hon till mig. Bara att fortsätta jobba på platsen. Budföringen gjorde hon fint. Tyvärr räckte inte dagens lydnad för uppflytt, men jag vet att hon kan:-)

Stort GRATTIS till LINDA och TJELVAR som blev uppflyttade på fina 498, ?? poäng och kom 2:a.

Stort GRATTIS till TOWA och ARKO som vann appellen på superfina 306,5 poäng och blev uppflyttade.

Nu är det dags för 3 dagars arbete sedan SEMESTER och laddning inför SM:-)

//
Hanna

Kommentarer
Postat av: Towa

Hej vännen!

Som vanligt alltid lika trevligt att spendera en helg med dig!!

Tack för grattis, stöd å träningshjälp!

För dig och Uma va det bara små missar. bara påt igen. Hon gjorde en riktigt bra helg. Viktigaste är känslan. Inte poängen!

Stor Kram!

2009-08-11 @ 22:50:11
URL: http://brindle.cybersite.se
Postat av: Anna

Oj vad flitiga ni och duktiga ni är!!

Anna

2009-08-14 @ 22:04:44
URL: http://www.bc-tina.se
Postat av: Anonym

STORT GRATTIS till SEGERN på AROSLYDNADEN!

Grym inkallning........10 +

Alltid lika trevligt att träffa dig!



KRAM SUSY

2009-08-16 @ 21:00:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0