Förstärka eller förstöra?

För cirka 3 veckor sedan så gick anmälningstiden ut till hemmaklubbens lydnadstävling, som även var DM i elitklass, tänkte att det skulle vara lite kul att vara med och vi har ett 1:a pris kvar till championatet och det vore ju kul att få det. Innan jag anmälde mig så körde jag genom Uma i lydnadsmomenten, det är ju trots allt 2,5 år sedan vi tävlade lydnad och visst har vi petat lite i momenten, men inte seriöst på något sätt. då jag körde genom henne så gick momenten bra utom sitt i grupp och fjärren. Men i övrigt var det kanonbra, tyst, koncentrerad och med tryck, så jag anmälde mig. 
 
Vi har haft problem på platsliggningen där hon är osäker på andra hundar, problemet blev i sittande i grupp är att hon sitter bra, men när jag kommer fram från gömslet så  blir hon osäker och lägger sig, tar liksom till det "säkra kortet". Sittande i grupp har fungerat kanon, själv och tillsammans med andra hundar. Dagens först chock var att Uma, då det gått 22 sekunder, stod upppå sittande i grupp, det trodde jag aldrig! Hade nästan räknat med att hon skulle sitta, för att sedan lägga sig när jag kom tillbaka. 
 
Resterande av programmet så var det en gasad, okoncentrerad och ljudande hund som utför momenten, men inte mer än så!
 
Detta får mig att fundera lite grann, jag har funderat på det förut, att gränsen mellan att förstärka hunden i ett moment är hårfint till att förstöra det genom att man kanske belönar en gång för mycket och det är det som får hunden att tippa över i en hög belöningsförväntan eller att man på något sätt förstör relationen mellan hund och förare i momentet. 
 
För tre veckor sedan så var Uma tyst, koncentrerad och gjorde allt rätt, med kommendering och idag så blev det ändå så knasigt, man kan inte göra annat än att skratta åt det, för hon tycker det är skitkul! Jag har inte kört momenten speciellt mycket, dels för att jag inte haft tiden eller möjligheten att göra det och dels för att jag medvetet inte ville skapa en hög belöningsförväntan, men med facit i hand så skulle jag antingen ha kört mer klurighetsträning för att öppna hennes huvud lite mer eller bantat ner otroligt mycket mer på belöningarna eller ha skippat att köra momenten helt enkelt;-) Svårt det där. Kan bara konstatera att OM det nu blir någon mer lydnadstävling, så ska jag klura rejält på upplägget innan, men en sak är säker det är ju det här som gör hundträningen mer intressant;-)
Vi kom sist i klassen, men som enda ekipage från distriktet, så blev vi DM mästare, en titel som faktiskt rimmar illa, dels med tanke på att det finns många fler bra ekipage i distriktet och som säkert skulle ha gjort en bättre runda än oss idag och dels för att vi fick 3 nollor i protokollet...;-)
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0