Kopparbergssök


Denna helg så var sökgänget inbjudna till Helena och Kai i Kopparberg, de har Umas syster Uno. Det bor helt underbart, nära till skogen framförallt:-)

Vi har tränat sök, uppletande och lydnad, ätit gott, druckit detsamma och pratat om allt. På fredagen så kom vi fram vid 19-tiden och vi blev snabbt installerade i en stuga på deras gård. Vi som delade Stuga var Jenny, Svenne, Lina och jag, ja hundarna också, givetvis.

Sedan var det marsch in i köket där det serverades varma mackor av olika slag och i mängder!! Knappt hann vi svälja innan efterrätt dukades fram i form av allt onyttigt man kan tänka sig, sweet:-)  




Sedan när vi skulle gå och lägga sig så var det någon i stugan som kom på den smarta idén att spela Chicago eller som Lina kallar det "sniff". Med ett fyratl i kungar och skickade ner de andra på noll och kammade hem vinsten kunde jag lägga mig nöjt vid halv ett tiden.

Frukost serverades klockan 07.30. Tidigt, men vilken frukost Lena bjöd på!!! Sedan for vi alla ut i sökskogen och vallade av rutan och byggde legor. Mycket trevlig ruta, öppen, men ändå klurig och tungsprungen. Många bra naturliga dolda legor, me like.



Så här ser ett äkta startläger ut i sökrutan:-)

På de senaste sökträningarna har Uma gått mycket bakåt i tomslagen, hon springer ut på djupet, springer lite fram och tillbaks i rutan och kommer sedan tillbaka bakom mig, antingen i skogen eller på stigen. Trodde att det kanske kunde ha något att göra med hur man vallar. Oftast vallar man ju från starten på ena sidan och mot starten på den andra. Denna gång så delade vi upp oss och vallade fram och tillbaka på båda sidorna. Men det hjälpte inte, så den teorin sprack. Hon jobbade dock fint på de skick som hon fick träff på.




Kai visade oss en svamp som var precis bredvis sökrutan, inte något för den som har svampfobi;-)

Efter söket var vi tillbaka till huset och där bjöds det på grillad hamburgare, mums. Proppmätt gick vi sedan ner till uppletanderutan som fanns precis bakom husknuten, precis intill hästhagarna. Uma fick fullstorruta med 8 föremål som låg på rad med i 4 korridorer, d.v.s. 2 i varje korridor. Det blev lite mycket spring i början, men när hon sprungit av sig lite grann så jobbade hon fint och fick med sig alla föremål. 

Sedan bar det av till en fotbollsplan för lydnad. Min plan var att köra ett par moment med Uma och sedan sätta in henne i bilen. Men hon blev lite störd av de andra ekipagen som var på planen, så jag jobbade en del med samarbetet mellan henne och mig. Sedan blev det många olika moment och vips hade jag hållt på i 40 minuter. Någon mer än mig som tycker att tiden för hundträning går alledeles för fort? Hon fick bl.a. göra platsliggningen fyra minuter i grupp och jag var dold. Enligt Fia hade hon varit tyst och lugn hela tiden, hurra!! Flinga ställde upp på en sittande  i grupp och båda tjejerna skötte sig kanon. Körde vittring på slutet och hon blev lite ivrig och springer ut och ska smaka på pinnar, hon brukar komma in med rätt pinne, men igår tog hon fel och kom in med. Ska fortsätta med gotta mellan pinnarna ett tag för att få rätt attityd på henne när hon kommer fram till pinnarna.

När vi kom tillbaka till gården så tog Svenne, Lina och jag en promenad med våra tjejer. Uma hittade något läskigt att rulla sig i, naturligtvis. Men det blev dusch med hallonsmak, så lite bättre luktade hon, men Helena påpekade att det fortfarande luktade bakom Umas vänstra öra... Vem luktar där??



Uma fick även träffa ett läskigt djur, en häst. Hon tycker inte att de är läskiga när hon ser dem på avstånd och i en hage, men när hon stod nära dem så var de lite skumma. Men hon kom fram och hälsade lite iaf.

Sedan blev det kanonmiddag iform av fiskgryta och ris, riktigt gott. De som ville fick bada vedeldad bastu. Vi var några som satt kvar och luftade lite om dagens träning och annan träning. Funderade på om Uma skulle gå bättre i framslagen om jag skickade tättare slag så att hon är säkrare på att den terräng som hon sökt av är helt avsökt. 

Kortspelet på lördagkvällen behöver inte nämnas, för min del gick det kasst...

Söndagen började med frukost klockan 07.30, med en intjänad timmes sömn under natten. Lika god som vanligt var den. Sedan raka spåret ut till sökskogen, byggde nya legor, skulle bli spännande att köra på dem.

Sedan åkte vi tillbaka till gården för att börja med uppletande. Uma fick fyra föremål på rad och nu hade vi bytt baslinjen. Rutan lutade lite åt vänster och hundarna hade tendenser till att "ramla" ner åt det hållet och "landade" på vänsterkanten hela tiden. Men 4 föremål hämtade hon in utan hjälp, men hon fick försöka ett par gånger.

I söket sedan så fick hon tomt i vänsterhörnet och på vägen in fick hon en figurant i näsan. Hon kunde inte lokalisera den riktigt. Hon spran rakt över legan som var en grop täckt med granris. Hon sjunk ner med rumpan i hålet och Umas min var så rolig. Det såg ut som om hon satt fast i kvicksand. Mindre roligt för figgen dock... Hon bökade en stund, men med rätt mycket hjälp från min sida markerade hon och sedan kunde hon göra ett påvis. En mörbultade figge fick jag gräva fram, tur att hon inte är tyngre. Det var första gången hon gick på en sådan figge som är "nedgrävd". Sedan gick hon fint till högerhörnet där det var tomt. På ingången fick hon nästa figge i näsan. Även den dold och det fixade hon galant med egen rulle och påviset. Sedan körde jag på med täta tomslag och hon gick så fint, ville aldrig sluta köra med henne. Hon fick ett bakslag och då skickade jag om henne och då gick hon fint framåt. Har vi kanske hittat en lösning på hennes bakslag?? Hon fick en figge på sista skicket, sedan var jag mer än nöjd med henne. Än en gång, är jag fokuserad på stigen och på min uppgift, blir Uma mer fokuserad på sin uppgift. Det är så roligt att köra henne när vi har detta grymma flyt i träningen:-)

När vi kört klart söket, så åkte vi tillbaka till gården där amten var klar, snacka om service!! Städa ur stuga och sedan var det dags för lite UNO-tårta. Helena och han har blivit uppflyttade från appellspår.

TACK alla för en kanonhelg!!
TACK Lena för att Du lagat all mat till oss och bakat tårta, kakor m.m.
TACK Helena och Kai med familj för att Ni bjöd in oss!

Då det var lite halvtaskigt väder var jag inte så effektiv med kameran, men några bilder blev det:-)


Fina Uma och snygga brorsan Uno.
   


Kommentarer
Postat av: Lina och tjejerna

Halloj!

Ja, vilken härlig sökhelg vi haft! Kan inte heller låta bli att skratta åt synen när Uma står och trampar på legan... :-))

Tack för bra träning!

2009-10-25 @ 20:20:50
Postat av: Emme

Rolig helg, vi får bjuda in er fler gånger ;)

2009-10-26 @ 09:54:28
URL: http://www.memoarsquinatana.webs.com
Postat av: Sharon

Hej Hanna

Tack för din kommentar på bloggen.... Håller tummarna för att ni kommer med på tävlingen;-)))

Kram Sharon

2009-10-26 @ 20:35:39
URL: http://smedsbo.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0