Om att ha en plan

Efter söklägret i Skåne har jag funderat rätt mycket över min egen träning. Som Ni kanske har förstått (eller kanske redan vet) ägnar jag mycket tid åt hundträning... (det gör väl många). Men hur lång tid lägger jag egentligen på att PLANERA min träning. Har märkt att jag ofta, speciellt i lydnaden, "bara" går ut och kör lite moment utan någon riktig tanke bakom det.

Igår efter sökträningen blev jag så glad, vi var fyra stycken som körde och vi tog oss tid att prata genom hur vi ska träna nästa gång, det var mycket uppskattat från min sida.

Har funderat på min mentala inställning till momenten och hundens arbeta. Hur vill jag att det ska se ut? När har hunden gjort ett godkänt arbete? Trond pratade om att sätta upp mentala målbilder i naturen på ett sökslag, t.ex. vänster sida om en sten och hur långt ut ska hon i rutan tills jag "köpt" sökslaget? Hur fort ska hunden stanna och komma på inkallningen i lydnaden? Mycket funderingar blir det ibland.

Dagens träning har bestått i lydnad för båda mina tjejer. La Uma på en plats med skott och då hade jag, hör och häpna, en plan. Min plan var att stå stadigt och ge ett mycket stabilt och säkert intryck till Uma och låg hon då fint i 3 skott skulle jag gå tillbaka och belöna lugnt. Sedan har jag börjat med att placera henne i rätt fack för platsliggning genom att lägga henne kopplad och ta ett par steg fram och dra lite lätt i kopplet så att hon verkligen strävar efter att behålla positionen.

I går hade jag också en plan med min träning i söket. Eftersom vi fick till ett halvdan sökträning i tisdags, så var det fokus på att göra det hyfast lätt för Uma och ge henne mycket motivation, förhoppningsvis kommer hon ihåg det när vi ska tävla på lördag. 

I måndags så kom det fint besök från 08-trakten. Det var Mia med Qato och Jens och Tessan med sina hundar ( http://www.frostflake.se ), Lina och hennes tjejer var redan på plats när de övriga kom. Efter en kopp kaffe så bar det av upp i Kilsbergen för att spåra och uppletande. Uma fick ett spår som Tessan lagt med snitslar cirka 10 meter innan en pinne så att jag kunde trigga henne lite på apporterna (hon har en tendens att gå över dem). Uppletande skötte hon hyfsat bra, hon har iaf näsan på från början nu:-)

Hade lagt ett klurigt spår till Qato och han skötte det bra, var lite förvirrad i virrvarvet, men löste det själv.

På kvällen var vi hemma hos oss och grillade och åt "Lina-plockade" kantareller, super gott. Satt och surrade bra länge innan det var dags för sängen.

På tisdgaen drog vi igån vid 10 och då anslöt sig fler folk, härligt med engagerade träningskamrater:-) 9 stycken var vi allt som allt. Vi hann med att spåra, söka och uppletande, samt lydnad, inte dåligt. Uma fick spåra ett likadant spår som igår, men med Mia som spårläggare. Hon skötte sig jättefint.

Qato fick även idag ett klurigt spår med ett virrvarr, men se där, de hade han lärt sig hur man löser, så snyggt det var när han bara kollade av lite och sedan hittade ut i samma sekund (typ).

Söket för Umas del gick sådär. Kör mycket lydnadssök för att vi ska få igång samarbetet mellan oss, hon ska få de erfarenheterna att lyssnar hon på mig så kommer hon att få lön för mödan. Hon tyckte väl i princip vid första slaget att söka det kunde jag göra själv om vi inte gjorde det på hennes sätt, men jag fick ut henne och gissa, en figge låg på djupet, sen gick resten av banan strålande.

Tack alla för  kanondagar: Mia, Jens, Tessan, Towa, Martti, Ann, Lina och Fredrik

Summa: Jag har faktiskt blivit liiite bättre på att planera min skogsträning, måste bli bättre i lydnaden och i vallningen. Men något som måste bli bättre är att skriva upp vad jag tränat, man glömmer ju hur lätt som helst från tråningspass till nästa träning....

Mycket tankar blev det idag.

Ha det!!

Kommentarer
Postat av: Heléne & Undra

Lycka till i helgen! Vi håller tummar och tassar för att det går bra.

Stackars Undran har bandage på bägge baktassarna efter att ha sprungit på asfalt och fått sår på bägge trampdynorna :(

Kramelikram

2009-08-07 @ 19:28:51
URL: http://www.123minsida.se/riesen
Postat av: Ann-Charlotte

Lycka till i helgen,vi håller tummarna stenhårt för er!

Kram från oss

2009-08-07 @ 22:40:50
URL: http://www.hunden-meja.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0