Vallning och tävlingsrapport

Hej på Er!

I torsdags så träffade jag Stefan och hundarna, samt Berit och Najko på brukshundsklubben i Örebro. Vi tränade lite lydnad, fikade lite och sedan körde vi ett pass till. Jag körde genom alla momenten, utom vittringen, i elitlydnaden med Nellie. Hon gick fint, var nöjd med det mesta, så det kändes bra inför tävlingen som var i Ludvika den 26/1.

Med Uma så tränade jag vidare på våra perfekta steg som hon ska gå fot. Hon har en tendens att hamna lite långt fram ibland, men det har hpn ingen utdelning för, utan då börjar vi om och så hjälper jag henne lite mer för att hamna i rätt position. Tränade inkallning med hjälp av Stefan som höll i henne. Stefans kommentar var att hon vinkar mycket, denna lilla hund:-)

Sedan åkte jag och handlade Subway mackor till gänget som skulle vidare till Stefan och valla lite med valparna. Vi som skule dit var Staffan med brorsan Uno, jag och Uma. Sedan skulle Svenne och Vilda dit, samt Sören och Vic. Svenne och Sörens hundar är 6 dagar yngre än Uma och Uno.

Jag har inte sett Uno på jättelänge och jag blev inte besviken, vad fin han var och Staffan är jättenöjd med honom, roligt tycker jag.


Uno
Uno


När vi vallade med valparna så gjorde vi det på lös flock i en fålla som är 25*25 meter, flocken bestod av 26 tackor och en bagge. Fjolårsammen som vi hade tänkt att valla på var inte riktigt kloka, de sprang över Kaxa, trots att hon tryckte och tryckte på dem. Inte så roligt att släppa de små på dem. Så det blev ett tryggt kort med tackorna istället.

Lite roligt var det att valparna ur respektive kull uppförde sig likadant som kullsyskonet i fållan. När Uma var inne första gången så var Kaxa intressantast till att börja med, sedan så såg hon fåren och började att intressera sig för dem, att hon vallade är kanske att ta i, men hon cirklade runt dem och bytte varv när jag gick emot henne, så talangen finns. Jag hjälpte Staffan en sväng med Uno i hagen och han gick också fint, han  skällde ut dem inland och sedan cirklade han dem och han hade fin attityd gentemot tackorna, inget jagande eller tendens att bita.

Vilda träffade fåren för andra gången och även hon var duktig, hon har nog inte bestämt sig för vad hon tycker om tackorna egentligen, de är intressanta, men kan behöva en utskällning ibland. Men det såg jättefint ut, lovande!!

Vic han tyckte att tackorna var lite läskiga när de hade huvudena vända mot honom, men bara han fick komma igång och röra lite på djuren, så vallade han jättefint, t.om. med sänkt svans, inte illa när det var första gången som han träffade får.

Tog lite kort från tillfället i hagen, men de är lite mörka, hoppas att Ni har fantasi att se vad det är:-)

Uma vallar 
Uma och fåren, jag är med på ett hörn

Uma staket

Uma spanar in vad som händer i hagen.

Igår så var vi iväg och tävlade lydnad i Ludvika. De hade en jättefin inomhushall med konstgräs. Momenten var uppdelade i två delar. Först var det gruppmomenten och sedan var det fria följet, dumrutan och inkallnig. Alla ekipage fick köra dessa moment, sedan byggdes planen om och vi fick gå in och köra resten av programmet. Lite tråkigt var att Fredrik hade startnumret efter mig, så vi såg inte så mycket av varandras tävling.

Båda två hade strul här och där. Nellie hade krypit på platsliggningen och det är andra tävlingen i rad, så onödiga poäng att förlora... Ska ta tag i den imorgon...
Är nöjd med att vi fick fullt på sitt i grupp.

Fria följet var en mardröm, började med långsam marsch, som var hur lång som heöst, vanlig marsch, sedan språng marsch, sedan vanlig, sedan långsam, sedan vanlig, sedan språng och sedan vanlig, usch vad taggad hon var, betyg 7 fick vi, men jag är inte nöjd med någon del av detta moment....

Dumrutan då? Dålig dålig framföring, hon var het, hmmm, usch jag känner bara ett sånt hat mot dessa fyra j-a koner som ska vara så svåra att göra på ett snyggt sätt (egentligen är det ju inte det, men det känns så), betyg 8 eller 8,5. Protokollet ligger i bilen.

Inkallningen var bra, förutom ett långt ställande, eller ngt långt tror jag att det stod. 8 eller 8,5.

Rutan såg hon inte, gick tillbaka till konen och jag skickade om och då minsann sprang hon fullt ut till rutan och la sig på mitt kommando, slarvigt avslut dock, 6 (?)

Dir, app. Hon var påväg mot mitten eller åt fel håll iaf, stannade henne och kunde omdirigera henne, bra att det funkar, tråkigt att momentet inte satt.

Metallen fick vi 10 på, är nöjd.

Vittringen fick hon rätt pinne och tugg.... poäng?

Fjärren jobbade hon på bra i ett skifte ligg-sitt så tittade hon åt ett annat håll ,men lyssnade ändå och utförde skiftet, det är jag mycket nöjd med.

Det fanns lite guldkorn att plocka av, men tyvärr så landade vi på 255,5 poäng, 0,5 poäng från ett 1:a pris.

För Fredrik så strulade dumrutan, med sittpositionen, han strulade i dirr.app. och var het i fria följet. Lite strul här och där, men de fick ett 1:a pris, de slog oss med 2 poäng.... så inga kvalpoäng alltså.

Jouko och Hyss plockade ett 1:a pris, bra jobbat då det är deras andra elittävling, de fick ihop 258 poäng, alltså 2,5 poäng mer än oss. Grattis till dem!!

Towa och Qaala tävlade de med, fast i den andra gruppen, de fick minsann sov morgon. Qaala jobbade på bra och Towa oxå, men de var kanske inte så peppade på att tävla. Fick ett 1:a pris ivarje fall, men inga kvalpoäng, men de ligger med på listan till sommarens SM: http://www.aktivhund.se/TavlingarProv/Kvallistan/?menuindex=7&action=show&groupid=0&ord=60&res=10

På tisdag så åker jag och Fredrik och hundarna till Västerås för träning med Towa, samt att fira henne för hon fyller år. Ska bli roligt.

Ha det gott och ta hand om era hundar, det är de värda!



Kommentarer
Postat av: Anna

Hej på er :) Va flitiga ni är!! Självklart ska Bob få hänga med på lägret. Ingen vill va hundvakt *s*
Anna, Tina å Bob

2008-01-28 @ 19:15:54
URL: http://www.bc-tina.se
Postat av: Malin och Sam

Hej hej!
Självklart kommer en rapport om hur de gått på söndag!
De här året kommer vi komma på lägret! Ska bli riktigt kul! :)
Kram

2008-02-08 @ 10:17:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0