Röd...

... är vad jag är i ansiktet.

Idag så har jag varit ute och tränat Nellie och andras hundar i 8 (!) timmar. Tycker att det är hur skönt som helst:-) Är man knäpp eller?

Det har inte blivit så mycket träning i veckan som varit. Jag har fått jobbat över och Roggan skulle flytta denna vecka. Men nu är vi tillbaka och det rejält!!!

Åkte till Örebro i fredags efter det att jag varit på IKEA och inhandlat en ny sängmadrass och annat skoj. Fick lite mat hos mamma och pappa och sedan var det dags för sängen!

Var ute och tittade på soffor med mamma i lördags, det är det enda som saknas i lägenheten i möbelväg, annars så har jag allt. Hittade inte någon riktigt  "Hanna-soffa" förens på slutet av soff-letande-turen. Så nu har jag beställt en schysst soffa med divan som jag kan gotta mig i. Det enda negativa är att jag inte får den förens i slutet av mars:-( Men jag får väl köpa ett par schyssta kuddar att sitta på, Nellan misstycker nog inte om jag kommer ner på hennes nivå:-)

Efter shoppingturen så körde jag ner mamma till Behrn arena där lillebror spelade fotbollsmatch. Vi (jag och Nellie) satt med och tittade i ett par minuter innan vi skulle åka vidare. Det är lite roligt med Nellie på fotbollsmatch, hon är helt engagerad i vart bollen är och igår så satt hon liksom och kollade in spelarna, det såg ut ungefär som hon kollade vem som var öppen för att få en passning. Snacka om att förmänskliga hunden:-)

Vi åkte och träffade Sofie vid Lillån för att träna lydnad. Jag och Sofie lärde känna varandra i tonåren, då jag var ledare på Örebro Hundungdom. Träffade henne igen i Fagersta i söndags och vi kom fram till att när jag är i Örebro då ska vi försöka att träna lydnad ihop. Senare på söndagskvällen så hade vi en febril sms-kontakt och vi anmälde oss raskt till två tävlingar ihop i slutet/ början av mars/ april. Så nu är det "bara" att träna på igen, roligt! 

Jag lyckades nog att, med en järnhand, styra upp Sofie och Zimply. Ser att de har lite av de problem som jag och nellie hade för ett tag sedan. Lite ostrukturerat och regellöst, men jag tror att detta ekipage kommer att gå så långt de vill, bara matte kämpar på tillsammans med sin hund! Jag är ju lite mer av den typen att jag har tänkt innan jag tränar (vill jag inbilla mig iaf). Vi tränade på de tre apporteringsmoment som Zimply och Sofie nollade i Fagersta. Det gick OK! Men jag tror att jag gav Sofie lite att tänka på:-)

Jag körde fria följet med kommendering och jaaa, hon pep i början. Jag tog tag i henne och gjorde klart för henne att detta beteende är inte okej. Hon pep lite till och jag sa än en gång att det är inte okej. Hon gick bättre mot slutet, men det ska ju vara perfekt från början...., vi ska jobba, jobba, jobba på detta. för jag tänker inte ge mig, så är det bara, om jag så blir gråhårig på köpet, så tar jag det!!!!

Vi körde sedan dumrutan och vi (Sofie och jag) kom fram till att hon trampar på ställandet. Så det ska jag träna på, för det är ju egentligen rätt så enkla poäng (peppar, peppar....).

Sedan så körde vi rutan. Hon hittade till den, men sedan så går hon och ställer sig vid en kon vid den främre linjen och lägger jag henne då, så hamnar frambenen utanför. Jaja det blev bättre idag (läs nedan).

Idag så var Nellie och jag och tränade sök klockan 10 bredvid klubben. Ojoj, att bara ta sig till sökrutan  var ett äventyr i sig. Det var moddigt och slirigt. Några av träningskamraterna höll på att köra fast, men det gick bra.

De som tränade sök var: Stefan och Oska, Jenny och Nimrod, Svenne och Leia, Sören och Ludde, Bettan och Ziri och vi. Nellan och jag fick börja. Jenny gav oss instruktioner hur vi skulle göra. Vi skulle göra som förra gången, men med lösrulle och påvis. Detta fixade Nellie galant. fick dock skäll av Stefan att jag måste fixa riktiga lösrullar, för hon ville inte ta den i plast som han hade. Så det ska ordnas till nästa träningstillfälle förhoppningsvis. Nellie gjorde dett riktigt snyggt skick på slutet, då figgen låg rakt ut, hon tittade lite åt höger, jag ville inte skiakc henne då, eftersom hon har lätt att ta till spåret. Lite bark föll av ett träd som var till vänster om oss. Nellie tittade då åt vänster och jag sickade henne. Hon slog ut åt höger, men ett par meter in i rutan fick hon vind på figgen och slog 45 grader vänster och gick rakt på den, min gullehund! påvisen var klockrena, det är iaf något som hon älskar, så nu har jag fått i hemläxa av Jenny att täna markeringar och att sätta på henne norskrullen på promenaderna så att hon vänjer sig vid den:-)

När alla hundarna hade kört så hade Svenne med sig korv till alla, så vi grillade och tjattrade en stund. Malin hade då kommit, men kört fast på vägen dit, så hon hade blivit upphämtad av Svenne och Stefan.

Efter sökträningen så skulle Malin och jag vidare för att träffa Sofie och Lena (med Sheger) på samma plats som vi var igår. Efter faståkningar och diverse annat kom vi äntlingen iväg från sökrutan:-)

Vi träffade Sofie och Lena på avtalad plats. Jag hjälpte / stjälpte Sofie i apporteringsmomenten. Dirigeringen gick bra idag. I hoppet med metallen så rev hon hindret vid  något tillfälle. Annars var det bra, bara matte kämpar och stödjer sin hund i återhoppet! Vid vittringen så blev det lite lojt, men vid andra gången så rullade Sofie pinnen i händerna lite mer intensivt och då bleb det klockrent! Bra jobbat!

Själv så körde jag musmatta i rutan och med stöd av underbara Lena så ska vi nog fixa detta moment, till slut, jag får väl ha blogg/ email kontakt med dig, så jag vet hur och när jag ska göra det lättare och svårare för henne:-) Tror att jag fick en bra avslutningsgenomgång av Lena, om frågetecknena börjar att hopa sig, så hör jag av mig om det är OK?

Körde sedan lite fritt följ och där så gick det hyfsat förutom att jag fick lite läxa att jag ska torrgå höger om halt inna jag går dem med Nellie. Öva öva öva, är det enda receptet till framgång och vi ska öva öva öva:-)

Sedan körde vi rutan med musmatta igen och då gjorde hon rätt 4 av 4 gånger, tjohooo! Men det är bara att träna på! Vi körde även ett par apporteringsdirigeringar, och de var inge vidare, men vi har fått hur vi ska träna vidare på dem, så det berättar jag om senare.

Nu ska jag iväg och åka skidor i dagarna två. så ingen hundträning det blit då Nellie är kvar i Örebro och kommer tillbaka på Torsdag.

Ha det vännerna!

Stor kram från oss
//
Hanna och Nellan -Bellan-Bus


Kommentarer
Postat av: Anonym

Hej! Tack för träning på bra plats! Utan is och snö. Hoppas att du haft det bra på skidresan. Hur länge är du i Örebro nu? Malin

2007-03-08 @ 23:29:00
Postat av: Sofi

Hallå där.
Såg Nellan i tidningen idag, vilken rolig bild.

...:::kram:::...

2007-03-14 @ 10:02:53
URL: http://blogg.aftonbladet.se/601/
Postat av: A-K

Hamnade här av en slump-länge sedan man såg dig!Slutet av sommarn nån gång?Såg att du hade varit i Örebro också!Appelllplanen börjar ju torka upp nu-så det kan ju vara dags att börja träna lite om man nu ska tävla i sommar.... =o/
Vi har fullt upp här hemma,med en hel hög med vilda kattungar och en riktig tonnårskärring ( schäfervalpen).
Tänkte bara lämna en hälsning från oss!
mvh//A-K

2007-03-15 @ 12:50:59
URL: http://www.rohkeakoiran.info.se
Postat av: Meril

Hejsan!
Ja, det är på brukshundsklubben i Kungsör. Elit & 3:an har samling kl. 10:00. 1:an & 2:an har samling kl. 12:00. OBS! Man får inte glömma bort att ställa om klockan till sommartid!
Hejdå1 / Meril.

2007-03-24 @ 11:17:47
URL: http://www.merilshundar.sida.nu
Postat av: Malin

Heej!
Tack för inlägget i min blogg.
Ja de var jätte kul att de gick så pass bra, men de är en del bitar som saknas fortfarande.
Nu har Sam provat på spår också och de gick super bra så ska försöka spåra lite med honom också :)
Det skulle va jätte kul att träffas nångång :)
Kram Malin och Sam

2007-03-26 @ 17:09:36
URL: http://www.acmk.se
Postat av: Julia & Viska

Du har blivit utmanad! Titta i vår blogg!

2007-03-31 @ 21:40:50
URL: http://hem.bredband.net/taifun

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0