Kallt!

Hej vänner!

Vad har hänt sedan senast?

I onsdags så var vi och tränade lydnad i ett ridhus utanför Örebro. Det var "bara" en massa gränsvallare som tränade där. Gick helt OK. Malin hjälpte mig med vittringen och appotering med dirigering. Lite snurrigt i dirigeringen, men det löste sig till slut. Måste bara tänka tvärtom och tänka hur Nellie har huvudet för att hon ska veta åt vilket håll som hon ska gå åt :-), svårt när man själv kanppt vet vilket som är höger och vänster!

I torsdags så var jag ute själv och tränade lydnad, det är väl då det går som bäst? Har faktiskt glömt bort vad vi tränade på:-)

I fredags så var det vilodag. Jag jobbade och sedan så var jag hemma hos en kompis och fick god mat och hade trevligt sällskap.

I lördags så bar det av till Örebro. Där så åkte jag hem till Malin och Stefan, väl där åkte vi vidare till ett hyfsat snöfritt ställe. Malin kommenderade mig genom elitlydnaden och Stefan sprang med koner och apporter, vilken lyx, vilka uppfödare, toppenbra var det iallafall. Sedan åkte vi hem till Malin och Stefan igen, tog en fika och sedan hjälpte jag dem med de lamm som skulle klippas och skickas på slakt på söndagen.

På söndagen träffade jag Stefan, Jenny (har kullbror Nimrod), Sören (har halvbror Ludde), Svenne ( har halvsyster Leia) och Anna (som har ridgeback Hugo) vid klubben för att träna sök. Jenny hjälpte mig att göra lite första hitta övningar. Det var en väl dold figurant och sedan gick jag och Nellie i serpentiner framför. När sedan Nellie vindade in figgen så skulle jag gå fram och hålla i halsbandet och fråga "har du nåt?" lite så mystiskt. Sedan skulle jag koppla loss henne så att hon fick springa till figgen och få korv och lite lek. Nellan tyckte att det var skitkul! På sista figgen så skulle jag och Nellie klara oss själva utan stöd från Jenny och det gick kanoners:-) Så nu ska jag bara fundera ut vilket markeringssätt som hon ska ha. Hon är ju lite rulletränad. På brukslägret som Gränsvallarna har i april så ska vi ivarjefall träna sök.

När vi var klara i skogen så åkte vi till klubbstugan och fikade lite. Sedan hade Stefan frågat om jag ville ha någon hjälp med lydnaden (han sa att han var "tvungen" att fråga, annars skulle Malin bli sur på honom:-)). Jag fick lite hjälp med kommendering i fria följet och Nellie var mindre pipig än hon var dagen innan.

I måndags så fick jag med mig Åsa och Cindie ut för lite lydnadsträning. Vi lörde lite kontaktövningar och appotering med hennes hund. Sedan kommenderade hon mig i fria följet, rutan och apporteringsdirigeringen. Det gick faktiskt helt OK.

Igår så tränade jag på jobbet innan jag gick hem. Inte så bra att gå hem med blött hår och kallt ute. Blev genomfrusen:-( Gjorde ett tappert försök att träna lydnad, men det gick inte. Åkte och handlade mat istället och kröp ner under filten i soffan. Får se hur det blir idag, det är ju typ -15 grader ute, brrr! Får klä på mig varmt!

Ha det gott!
Kram
Hanna

Kommentarer
Postat av: Malin

Hej! Tack för all hjälp med fåren! Det var roligt att vi kunde hjälpa dig med kommenderingen mm. Tur att jag har en "lydig" man :-)! En lydig man är en lycklig man :-) Vi håller tummarna till helgen! Kram Malin

2007-02-22 @ 23:53:02
Postat av: Sofi

Hej Hanna.

Å läste om Sacco, lilla gubben...
Vad mycket du skrivit, kul att läsa.
Men tappade ju bort mig när det gäller vallningen å det här, du som ända "tränade" mig bra på det på jobbet.

...:::kram:::...

2007-02-23 @ 21:23:42
URL: http://blogg.aftonbladet.se/601/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0