Det sägs...

... att för att köra en formel 1 bil så krävs det en formel 1 förare. Idag i Fagersta så var Nellie en formel 1, men hon hade med sig in en skodaförare:-) Inget illa menat med detta mot skodaägare!

Jag hämtade upp Åsa imorse som skulle följa med som sällskap, stöd och att hon skulle studera lydnadsklass ett.

Så här såg vårat protokoll ut för dagen:
1) Sittande i grupp- 9 - flytt av framben
2) Platsliggande- 9 - d.k.sitt
3) Fritt följ vid sidan- 6 - gnäller, går snett
4) Stå, sitt, ligg under marsch - 7,5 - tränger, går snett, steg i stannandet, sent ligg
5) Inkallning med ställ och lägg - 9 - sent ligg, s.s.
6) Såndande med lägg och inkallning -0 - ligger utanför, tjuvstart
7) Apportering med dirigering - 7 - tugg
8) Apportering metall & hopp över hinder -10
9) Vittringprov & apport - 7 - tugg
10 Fjärrdirigering - 9,5 - flyttar framåt något


Slutsumman blev 231,5 poäng och ett 2:a pris.

Jag är jättenöjd med att Nellie satt i sittandes i grupp. Igår när jag var och tränade så hade jag satt henne och sagt till henne att stanna så medans jag ställde ut koner m.m.  När jag vänder mig im, så ser jag att hon är uppe och går, jag avvaktade för att se vad hon skulle göra. Hon går tillbaka till nästan exakt samma ställe och sätter sig igen som om inget har hänt. Så hade jag inte sett hennes lilla utflykt hade jag aldrig trott att hon rört sig. Avdraget fick vi för att hon antagligen sitter och trampar med frambenen. Så det måste vi träna på.

I platsliggningen så är det ju nummera individuell ner och uppsättning. Att lägga sig ner först var ju inga problem, trots att tävlingsledaren stod mycket nära och Nellie hade fullt fokus på honom. Tyvärr var det detta som ställde till det för oss vid uppsättningen.  Jag tittade lite strängt på henne under alla andras uppsättningar och när tävlingsledaren kom till oss, så fick jag säga sitt två gånger för att hon skulle sätt sig upp.

Sedan så satte jag in Nellie i bilen medans vi tittade på de ekipage som var före oss. Vi hade startnummer 7. De hade delat upp programmet så att man fick gå in och köra momenten 3,4 och 5 och sedan vänta tills alla hade kört det och sedan gåin igen och köra resten av programmet.

Åsa kommenderade oss i fria följet innan vi skulle in och Nellie var riktigt duktig, kanske ett eller två pip, men annars var hon tyst. Schysst tänkte jag, detta kommer att gå finfint. Än en gång så fick jag lära mig den hårda vägen:-) man får aldrig tror att man har något! Nellan förvandlades till "Heta-Greta" (känns det igen A-C?). Nellies rumpa var inte parallellt med mig någongång under hela promgarmmet tror jag, kändes så iallafall. Hon pep och nafsade mig i knät under hela momentet. #¤###¤*¤-hund! Jag som trodde att vi hade kommit någonstans i detta moment, ack vad fel jag hade. Men det är bara att träna på, skam den som ger sig....!!!!!

I dumrutan så var fotgåendet precis nästan lika dåligt som i föregående moment. Tydligen så stod hon inte helt stilla i ställandet och hon la sig tydligen sent också. Jaja, hon stod iaf stilla när jag kom tillbaka till henne. Alltid något:-)

I inkallningen så hade hon inte någon tendens till att tjuvstarta, vilket hon hade i lördags när vi tränade och Daniel kommenderade mig. Så det var ju bra! Det sena ligget får jag ta på mig, och och mitt "djupseende". Jag skulle lägga henne i höjd med ett hinder och det blev lite längre än jag tänkt mig. Tror att det är det som domaren menar.

Sedan fick vi gå ut en stund, riktigt trevligt att göra sin första tävling på detta sätt. Att man kan gå ut och belöna hunden emellan.

När vi kom in igen så var det dags för rutan. Jag frågade Nellie "ser du rutan?". När jag frågar henne detta så brukar hon scanna av planen och liksom mållåsa på rutan. Detta gjorde hon lite vagt idag. Jag skickade henne till konen och där stod hon jättefint och sedan skickade jag henne till rutan, då hittade hon inte. Hon kom tillbaka till konen och jag skickade om henne och då hittade hon. Jag tyckte att hon var inne i rutan, så jag la henne, emn hon hamnade med nästan hela frambenen utanför rutan:-/ Sedan så tjuvstartade hon tillbaka till mig. Men det hade jag nästan på känn, då Malin höjt ett varningens finger på senaste träningen förra lördagen:-)

I apporteringsdirigeringen fick vi vänster apport och allt jag kunde tänka på var att jag skulle säga höger. Nellie går nämligen efter hur hon har sitt huvud och inte sin kropp. Så eftersom hon är vänd mot mig vid konen, så blir hennes häger mitt vänster och tvärtom. Svårt tycker jag att det är iaf, har svårt med höger och vänster som det är ändå:-) Nellie gick ut fint till konen, det ryckte lite i henne när tävlingsledaren kommenderade mig att skicka henne dit, men hon satt ju kvar hos mig, med det är något att ha med sig i bakhuvudet innför nästa träningspass med kommendering. Hon tog rätt apport, men sedan hände det. Hon tog ett extra varv runt mig innan hon kom in med den. Detta har hänt två gånger tidigare, när vi gjorde appellen och när vi gjorde en lydnadsklass tre, tror jag. Detta är ett beteende som jag bara har sett i tävlingssammanhang, hmmm, knäck den nöten ni, så kan ni väl återkomma sedan:-)

Metallen och hoopet, inget att säga om, vi fick ju 10! Jag skulle bli förvånad om hon skulle missa grovt på detta moment, hon tycker ju att allt är roligt. Apporteringen och hoppet, jippie!!

Trodde aldrig att hon skulle genomföra vittringen så bra som hon gjorde. Hon kändes alldeles för gasad för att kunna koppla på nosen. Men hon sprang ut, nosade, tog rätt pinne, nosade vidare, släppte rätt pinne precis bredvid en fel pinne, tog upp rätt pinne igen och tuggade ett tag på den och bestämmde sedan sig för att komma in med den. Mycket bra beslut tycker jag, men hon hade väl kunnat tagit det lite tidigare:-)  jaja, jag är glad att hon inte gick ut och röjde bland pinnarna. Tydligen så var vi första ekipaget att ta rätt pinne och vi hade startnummer 7, så det var ju lyckat.

När vi ställde upp för fjärrdirigeringen så körde jag lite skiften innan, så att hon skulle vara med på noterna vad som var på gång. jag tycker att hon genomförde skiftena riktigt bra, snabbt och hyfsat korrekta. Fick en 9,5 som belöning, tackar!!

Hur ska då detta summeras? Känner att jag är rätt så nöjd med Nellie för att vara våran debutstart i eliten och att Nellie inte har tävlat på över 1,5 år. Vissa tendeser till att vara lite för intresserad av tävlingsledaren förekommer. Jag tycker att hon höll ihop bra genom programmet, hon var gasad, men hade roligt! Och det är väl hyfsat viktigt om man ser på lång sikt! Men jag kan tycka att hon hade lite för roligt själv, skulle gärna vilja att hon bjöd in mig:-) jag vill föra och hon ska lyda, inte att jag ska försöka att få ner henne från hennes rosa små moln som hon verkade segla på idag....:-/ Nellie skulle kunna bli riktigt bra, så nu ska jag ta körkort för formel 1 och se till att vi blir ett bra team!

Ha det!
//
Hanna

P.s. Sofi: jag var på hockeyn i fredags, men jobbade inte utan var där "civilt", men mycket folk var det!


Kommentarer
Postat av: Liselott

Halloj! Precis hemkomna från fjälls... Nåja, det var kallt och magsjukt men sista dagen blev dock super, med sol, få minusgrader och piggelin! Moa njöt i pulkan!
Stoort Grattis till debuten i lydnadseliten!! Härligt!! Bra jobbat!!
Jag (..och min hund???) blir alltid så peppad på att träna finsliperi när man läst din blogg!!! *s*
Många Kramar till Dig och Nellan!

2007-02-25 @ 21:58:33
Postat av: Anonym

Hej Liselott!

Härligt att Ni varit till fjälls. Ibland önskar jag att jag hade närmare dit. Vad roligt att Du blir inspirerad, funderar ibland om det är någon som läser och förstår vad jag skriver, ibland går tankarna snabbare en tangentbordet! Har just anmält mig till två tävlingar till. När har Ni erat stora vårprov i Umeå? Lite sugen på att åka upp är jag. Måste bara få till söket, så att jag kan anmäla mig alla dagarna:-)
Kram på Er!
Hälsa Fredrik, Moa och hela hundgänget!
Kramar
Hanna och Nellie

2007-02-25 @ 22:05:54
Postat av: Malin

Hej! Grattis till en fin debut i elitklass lydnad! Lägg på lite poäng för rutan som tokade till sig så hade ni ett första pris! Vi ska träna på tisdag kommer du? Kram Malin

2007-02-25 @ 23:33:34
Postat av: Julia&Viska

Hej hej!
Hade faktiskt tänkt anmäla till appellen 1/4 i Karlskoga!
Lydnaden har vi som mål 1/5!
Hoppas vi ses på nån tävling!

Kram Julia

2007-02-26 @ 07:12:15
Postat av: Sofi

Hej hallå *vinkar*
Här har du en som fattar nada, men jag läser ändå.
Det e så kul när du skriver.
Förstår ju huntermerna sisådär, men det är ju Nellies sida så jag lär mig väl alltid nåt.
Förstår iaf att det har gott bra, Heja, heja, va kul.
Grattis, herregud en andra placering e ju jättebra!

Så du var på hockeyn...pappa hade nog bara ögon för "arbetsklädda" inte supportrar.
Han ringde därifrån å det var ett himla liv.

Imorn ska jag träffa Keyan å Ella.
Vet du [hon kanske redan berättat] Ella ska bli storasyster, bf [beräknad förlossning] den 14/7 [samma dag som våran lilla Andrea blir 1år].
Så det ska bli kul.
Niklas [Jonsson du vet-jobbet] har ju Viggo som blev 7 månader, det skiljer bara 10dagar på honom å den äldre Andrea.
Mycket barnprat när man träffas.
Dom har förresten nu i helgen flyttat till solfjädern.

Näe nu e det läggdags, såå trött å klockan hinner alltid bli en massa.
...:::kram:::...

2007-02-26 @ 22:47:00
URL: http://blogg.aftonbladet.se/601/
Postat av: Sofi

Hej hallå *vinkar*
Här har du en som fattar nada, men jag läser ändå.
Det e så kul när du skriver.
Förstår ju huntermerna sisådär, men det är ju Nellies sida så jag lär mig väl alltid nåt.
Förstår iaf att det har gott bra, Heja, heja, va kul.
Grattis, herregud en andra placering e ju jättebra!

Så du var på hockeyn...pappa hade nog bara ögon för "arbetsklädda" inte supportrar.
Han ringde därifrån å det var ett himla liv.

Imorn ska jag träffa Keyan å Ella.
Vet du [hon kanske redan berättat] Ella ska bli storasyster, bf [beräknad förlossning] den 14/7 [samma dag som våran lilla Andrea blir 1år].
Så det ska bli kul.
Niklas [Jonsson du vet-jobbet] har ju Viggo som blev 7 månader, det skiljer bara 10dagar på honom å den äldre Andrea.
Mycket barnprat när man träffas.
Dom har förresten nu i helgen flyttat till solfjädern.

Näe nu e det läggdags, såå trött å klockan hinner alltid bli en massa.
...:::kram:::...

2007-02-26 @ 22:49:01
URL: http://blogg.aftonbladet.se/601/
Postat av: Ann-Charlotte,Sally,Meja & Twix

Hej på er!

Ja jag förstår precis vad du menar med HETA-GRETA,kanske är dom släkt gretorna*fniss*
Jag skulle oxå borda ta körkort för formel;o)
Lycka till med träningen och kommande tävlingar!

Har du läst i senaste Omkring att vi har 4 dagars tävlingar här?

Kramar från oss i norr...

2007-03-02 @ 17:42:49
URL: http://www.hunden-meja.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0