Duktig Uma!!

Hojhoj!

Idag så har vi avslutat Uma och min valpkurs. Det har varit mycket bra och framförallt väldigt nyttigt. Kursen avslutades idag med ett praktiskt litet prov, inget blodigt allvar, man fick hjälpa hunden så mycket som man ville, bara hunden lyckades.

Provet började med att man skulle ha hunden kopplad och sedan gå fram till en annan utvald kursdeltagare (utan hund) och sätta ner hunden och lämna den och sedan hälsa på personen ifråga. Här tyckte Uma att hon skulle fram först, så hon gjorde ett hopp mot Karin som var "mottagare", men sedan gick det bra.

Sedan så skulle hunden sitta i 20 sekunder och där gick det jättebra, hon satt still hela tiden, men jag belönade henne flitigt också:-) Sedan skulle hunden ligga i 10 sekunder och samma sak där, jag belönade henne rikligt för att hon låg ner/ kvar.

Efter det så skulle man koppla loss hunden och gå en bit med hunden "fot" runda ett brunnslock och sedan gå samma väg tillbaka. Jag är mycket nöjd med Uma, hon känns så följsam och uppmärksam på vad jag gör.

Nästa moment så skulle man leka med hunden och sedan avsluta leken och då skulle hunden vara lugn. Sista momentet var en inkallning, en person skulle hålla i koplet och sedan släppa när Lena, instruktören, viftade med armen och jag ropade på henne. Hon är för go lilla Uman-Puman, full fart hela vägen in, sladdar förbi min vänstar sida för något som sedan ska bli en klar ingång.

Med på kursen är också Umas syster Undra och hon gjorde mycket bra ifrån sig också tillsammans med sin matte Heléne. Det ska bli roligt att se fortsättningen på deras utveckling:-)

I helgen som var så var vi till Stockholm för den årliga stora hundmässan HUND 2007. Det var rekord många hundar anmälda, straxt över 10 000!!! Ingen av oss skulle tävla, så vi gick bara runt och mös. Vi hängde mycket runt lydnadsringen. Towa och Qaala tävlade elitlydnad båda dagarna och gjorde det riktigt bra. På lördagen nollade de  dirigeringsapporteringen, men Qaala såg inte att de las ut då tävlingsledaren klev ut från publikhavet och på söndagen så var nog ekaipaget trötta, då de fick ett sent startnummer. Men de var riktigt duktiga och Qaala är ju inte speciellt gammal, lite över 2 år.

Fredrik och jag sov över hos Anders och Mia som har Kato som bodde hos mig under någon månad i somras. Han har utvecklats något enormt sedan de tog över honom, roligt att se.

Annars så går den mesta tiden just nu till att jobba, träna hund och förbereda allt inför julen. Tyvärr så jobbar jag julafton, men ibland får man stå ut med sådant också. Flyttade ur det sista i lägenheten i Västerås för någon dag sedan, så nu är det avslutat också, känns mycket bra. Mindre bra känns det att i hela våran lägenhet finns det nu en massa ouppackade kartonger:-(

Ha det bäst!!
//
Hanna  

Kommentarer
Postat av: johanna

hej på dig =D

är du inte medlem i gratisbio ännu se till och bli
det då ! för vad passar bättre i december månad än gratis biobiljetter och present kort på de största kedjorna som tex hm vero moda dinsko åhlens kicks och många fler. klicka på länken nedan och bli medlem :) för varje vän du sedan värvar får du 200 poäng , och för att få en bio biljett behöver du 400 poäng :) 2 vänner = en biobiljett. något som man även ska kolla in är fliken där det står poäng , där ska du klicka in dig på olika sidor och sedan tjänar du en massa poäng på bara det. jag har precis tjänat ihop 80 poäng genom att bli medlem på sidor bara och inget mer. ville bara tillägga också att det är helt gratis. många kan känna att de kan luras med mera. men jag garanterar att det är gratis och behöver ni hjälp med något så är det bara att fråga mig.

glöm inte ange mig som värvare ; uniqa
så får du mer poäng.

här är länken ; http://www.gratisbio.se/?RecruiterID=16563

hoppas du får en mysig jul och ett gott nytt år

2007-12-22 @ 18:03:19
URL: http://www.fjb.blogg.se
Postat av: Lillemor & Krollie

Tack Hanna o Fredrik!

Lycka till med lilla Uma o Fredrik med Sky inför 2008.
God Jul o Gott Nytt År från oss //Lillemor Kjell

2007-12-23 @ 22:15:09
URL: http://www.krollie.se
Postat av: Ann-Charlotte,Meja & Twix

Vi tassar in för att önska er alla en riktigt GOD JUL & ETT GOTT NYTT 2008!
Julkramar från oss i norr!

2007-12-23 @ 23:39:30
URL: http://www.hunden-meja.com
Postat av: Karin & Pixel

God Jul och ett framgångsrikt 2008!!
Kram från oss
/Karin å Pixel

2007-12-24 @ 11:12:21
URL: http://suid.mine.nu
Postat av: Emma

God Jul och Gott Nytt År!!!

Kul att det går så bra med den "lilla".

Syns och hörs!
/Emma och Xa

2007-12-25 @ 00:56:09
Postat av: Ann-Charlotte,Meja & Twix

Tack för nyårshälsningen!Ja jag jobbar vidare på att GBGarn ska fatta att vi bor i fel del av vårt avlåååånga land.Humm!Åååå så fin hon är lilla Uma,mer bilder vill vi se.;0)
Önskar er oxå ett härligt avslut på 07 och en festlig nyårsafton och ett riktigt,riktigt GOTT NYTT HÄNDELSERIKT 2008!
Kram från oss i Roknäs

2007-12-30 @ 22:53:17
URL: http://www.hunden-meja.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0