Mycket träning

Hej på Er!

Det har blivit rätt så mycket träning på sistone. Tänkte sammanfatta lite:

Lördag:

Sista kurstillfället med Sofie. Vi gick ett helt elitprogram för henne, förutom platsliggningen och sittande i grupp. I fria följet så ska vi fortsätta att jobba på som vi gör, d.v.s. raksträckor och fyrkanterna i höger respektive vänster varv. Nellies fria följ har blivit mycket bättre än vid första kurstillfället. Dumrutan är det inga större problem med, hon tjuvade och ville inte vara helt stilla i aktuell position när jag kom och tar upp henne igen. Inkallningen gick urdåligt, Nellie stannade inte, fick gör om, tendens till tjuvstart finns, måste jobba på det, naturligtvis:-) Nellie ville inte lägga sig i blötan som var på planen, så jag tvingade henne...., Sofie tyckte att jag kanske ska försöka att få henne att lägga sig på ren glädje, så att hon inte hinner att tänka hur äckligt det är att ligga med magen i det blöta. Rutan gick sådär, hon gick hyfsat bra ut till konen och sedan så hittade hon inte riktigt till rutan, hon gjorde en sväng innan hon sprang in i rutan. När hon väl är där så är det inga problem att få henne att stå vid leksaken som ligger ute och sedan ge henne "varsågod", leka med henne och sedan ställa henne i rutan igen och sedan göra resten av momentet. Måste "fånga" upp henne bättre när hon kommer ikapp mig efter rutan. Apporteringen med dirigering var inga större problem, hon hade lite svårt att hitta apporten först, men det tog inte speciellt lång tid innan hon hittade den. Ingången måste vi jobba med, tyckte Sofie, Nellie gjorde de sämsta ingångarna på länge, så där får jag titta lite på träningen och filosofera lite om varför det inte blev bra. Metallapporteringen och hopp över hinder var inga problem, förutom ingången, samma som i föregående moment. I Vittringen så hade vi lagt ut rätt pinne och godis emellan, Nellie tog godiset och sedan for hon runt,bort från pinnarna och sedan tillbaka,  tror att hon smakade på någon pinne, sedan kom hon in med rätt pinne och jag hade en godis beredd åt henne. Vi gjorde om momentet, hon gjorde likadant och där godisarna hade legat i föregående omgång så tryckte hon ner nosen och liksom åt jord och gräs, bara för att det smakade en gnutta kötbulle där:-). Tanken efter denna omgång är att kanske lägga större godisbitar och byta plats om vi gör momentet igen.I  Fjärren så gjorde vi vårat byte, sitt-stå-sitt. Sofie tyckte att jag gjorde för mycket hjälper så att Nellie blir så ivrig att hon trampar och tar sig framåt, så nu har jag minskat på mina hjälper.
Efter det att vi alla fyra hade kört våra hundar så gick vi in till ett fik som ligger precis brevid och fikade och pratade massa hund. Tack Sofie för en bra kurs, jag har fåttmånga bra tankeställare!

Jag åkte hem från Stockholm, bytte om och åkte sedan till jobbet och kom inte hem förens vid 04.30, så därav blev det ingen träning på söndagen, var lite trött:-)

Måndag: 

Vi var och tränade på klubben på förmiddagen tillsammans med Åsa och hennes schäfer Cindie. Roger kommenderade mig i elitprogrammet. Jag gjorde det lätt för Nellie att lyckas. Tyckte att hon gick rätt så bra, jag går en extra sväng innan jag plockar upp henne i dumrutan, och det har hon köpt och är stilla i sin position. På inkallningen så fick hon en boll kastad till sig om hon stod stilla vid Rogers komenderingar. Övriga moment gick helt okej. Måste bara lära Roger att kommendera på rätt sätt:-)

På kvällen så var vi till Enköping och tränade. Jag körde bland annat dumrutan och inkallning, och som alltid fria följet. Körde lite apporteringsingångar. Senare på kvällen upptäckte vi att Nellie har börjat att löpa. Så Cefo har det inte allt för roligt just nu....

Onsdag:

Jag var till klubben och tränade själv. Tränade fria följet, rutan, konskick, dumrutan och fjärren. Inte mycket att skriva om:-) det går bättre nu!

Torsdag:

Vi träffade en jobbarkompis till Roger och hans schäfer på klubben och tränade lydnad. Roger hjälpte mig med vittringen. Första skicket så hade vi lagt godis emellan och då åt hon dem, svävade ut lite från pinnarna, tog rätt pinne, jag berömde lungt och hon var så j-a snabb att släppa den igen för att nosa vidare innan hon tog den igen, hmmm. Vid andra skicket så hade vi bytt plats på pinnarna, då var jag snabb att berömma henne när hon tog rätt pinne och hon kom in med den, tyvärr hann hon smaka på några andra pinnar innan. id tredje skicket så gick hon ut och gjorde det skitsnyggt! Hon började från höger till vänster och när hon kom fram till rätt pinne tog hon den och vände upp. Mycket bra tycker jag!

I rutan så har hon börjat med att gå in på sidan av den. Läste i den nya regelboken att för att få högsta poäng så ska hunden gå rakt in i rutan. Tror att jag ska lägga ut ett större föremål som hon ser från konen. Ska pröva det vid nästa träningstillfälle.

Ha det!
Hanna

Kommentarer
Postat av: Julia

Hej!
Va kul att höra från er! Jag är allt inne och läser om vad ni har för er, jättekul!
Skulle va jättekul om du ville komma å tävla, antingen till oss i Karlstad eller till Örebro! Här har "min" klubb (Hammarö BK) lydnadstävling den 28/1 2007, sen är det en tävling här i Värmland i mars, 24/3 i Säffle, 1/4 Karlskoga, 8/4 Åmål, 14/4 Forshaga, 1/5 Kristinehamn. Och i Örebro-området är det 24/2 Kopparberg, 22/4 Örebro Hundsällskap, 28/4 Kumla, 29/4 Örebro BK. Vore kanonkul och tävla tillsammans! (det här va lydnadstävlingar jag räknade upp) Vi får höras, kommer du nåt till Örebro i jul? Ha det gott! Kram Julia och (galningen)Viska

2006-11-24 @ 11:43:51
URL: http://taifun.blogg.se/
Postat av: Ann-Charlotte

Hejhej!
Kul att ni ska komma uppåt=D Tyvärr så vet jag inte än vilka datum det är tävlingar...Oj va ni är flitiga med träningen,men man blir ju superinspirerad av Sofie,Kul!
Trevlig helg på er!
Kramizzar A-C & Meja

2006-11-24 @ 18:57:38
URL: http://www.hunden-meja.com
Postat av: Anonym

Japp, klart vi ska! Ska inte tävla nåt bara dit och titta. Vi åker på söndagen, jag, Sofie och två hundkompisar härifrån Karlstad. Ska du dit?
Vore kul att ses nåt isf!
/Julia

2006-12-04 @ 17:05:58
Postat av: Ann-Charlotte,Sally & Meja

VovVov i stugan!
Nu är det snart jul och vi har plusgrader,regn och ingen snööö kvar,snyft=(Julstämmningen e lika med...NOLL...Men vi vill önska er alla en riktigt mysig jul & ett spännande & lyckosamt 2007!
Julkramar från oss...

2006-12-21 @ 22:30:55
URL: http://www.hunden-meja.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0